Het voorbije jaar zijn er maar liefst 233 bedrijven met vervoersvergunning over de kop gegaan. Een stijging met 56%. Dat blijkt uit cijfers van het Instituut voor Wegtransport en Logistiek (ITLB). Het is al van 2013 geleden dat onze sector nog zulke hoge faillissementscijfers heeft gekend. Na een terugval in het derde kwartaal van 2022 ligt het totaal aantal falingen in het vierde kwartaal opnieuw op het niveau van de eerste jaarhelft.
Vooral kleine transportondernemingen werden getroffen in 2022. Bijna driekwart van de zeventig bedrijven die in het vierde kwartaal over de kop gingen, beschikken over één tot maximum vijf motorvoertuigen. De zwaarst getroffen deelsector zijn ongetwijfeld de koeriers. Na de ‘succesvolle’ covidjaren volgde de onvermijdelijke terugslag in de e-commerce en dat laat zich voelen.
Wanneer we naar de totaalcijfers kijken, zien we dat in Vlaanderen het aantal faillissementen vorig jaar bijna verdubbeld is ten opzichte van 2021. Brussel-Hoofdstad en de provincie Antwerpen samen zijn goed voor maar liefst 44% van alle faillissementen. Het is geen geheim dat de Brusselse handelsrechtbank jacht maakt op spookfirma’s in de transportsector. Die cijfers zorgen dus een beetje voor een vertekend beeld.
De stijgende cijfers voorspellen weinig goeds voor 2023. De loonindexering gecombineerd met de gigantische prijsstijgingen zijn een gevaarlijke cocktail. In haar laatste prognoses spreekt het ITLB over een verwachte stijging met 13,33% exclusief brandstof voor algemeen nationaal vervoer. Tel er de brandstof bij, en je zit al snel op een stijging met meer dan 14%. De boodschap blijft om die kosten onverminderd door te rekenen. Wie dat niet doet, dreigt dit jaar alsnog kopje onder te gaan.