Wanneer je je onderneming wil stopzetten, zijn er een aantal stappen die je moet nemen.

  • Vereffenen en ontbinden

    Als een vennootschap de activiteiten wil stopzetten, moet zij ontbonden en vereffend worden. Meestal vallen ontbinding en vereffening niet samen. Met ‘ontbinding’ bedoelt men de beslissing van de vennoten om de vennootschap te liquideren en een vereffenaar aan te stellen die deze taak op zich neemt. Zodra de vennootschap ontbonden is, bestaat ze alleen nog om ze te vereffenen.
    Met ‘vereffening’ bedoelt men het ten gelde maken van alle bezittingen en het aanzuiveren, betalen van (zo mogelijk) alle schulden van de vennootschap door de vereffenaar. Als aan het einde van de rit nog geld overblijft, dan moet dat - zoals in de statuten bepaald is - onder de vennoten verdeeld worden en kan de vennootschap haar activiteiten bij het ondernemingsloket stopzetten. Indien uw onderneming een rechtspersoon is, dan moet u de stopzetting van uw onderneming ook laten publiceren in het Belgisch Staatsblad.

  • Uitschrijven KBO

    U moet uw zelfstandige activiteit uitschrijven uit de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dat kan je doen via een ondernemingsloket . Het ondernemingsloket registreert op welke datum uw activiteit wordt geschrapt en wat de reden van de stopzetting is (bv. faillissement, pensioen, overgang naar werknemersstatuut). U ontvangt een attest van schrapping. Aan de uitschrijving zijn administratieve kosten verbonden.

  • BTW

    Daarna geeft u uw stopzetting door aan uw btw-kantoor. Dat noteert in welke maand / in welk kwartaal uw btw-rekening wordt stopgezet. Dit kan eventueel ook betalend via een ondernemings-loket.

  • Sociaal verzekeringsfonds

    U brengt binnen 15 dagen uw sociaal verzekeringsfonds en uw ziekenfonds op de hoogte van de stopzetting van uw zaak. Op die manier voorkomt u dat u bijdragen blijft betalen voor uw zelfstandige activiteit. Hou er wel rekening mee dat u eventueel nog bijdragen verschuldigd bent voor het lopende kwartaal.

  • RSZ

    Beëindig uw inschrijving bij de RSZ als u werkgever bent.

Specifiek voor transport zijn er ook een aantal zaken die je moet doen om in orde te zijn en aanvullende kosten te vermijden bij stopzetting.

 
  • Vervoersvergunning 

    Al uw vervoersvergunningen dienen binnen de 30 dagen terugbezorgd te worden aan de FOD Mobiliteit en Vervoer met vermelding van de datum van de stopzetting van de vervoersactiviteiten. Deze moeten aangetekend worden opgestuurd naar: FOD Mobiliteit en Vervoer - City Atrium - Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel.
    Geef uw financiële instelling, in haar hoedanigheid van hoofdelijke borg, opdracht de borgstelling stop te zetten tov de FOD Mobiliteit en Vervoer. De borg moet nog gedurende 9 maanden gehandhaafd worden door uw financiële instelling, vanaf hun kennisgeving aan de FOD van de beslissing tot stopzetting van de borg.

  • Verkeersbelasting 

    De verkeersbelasting van uw voertuigen moet u zelf stopzetten, zelfs bij schrapping van de nummerplaten. Dit kan je elektronisch in orde brengen via het belastingportaal, www.belastingen.vlaanderen.be of door langs te gaan bij één van de 6 ontvangstkantoren of door de documenten per post doorsturen naar Agentschap Vlaamse Belastingdienst, Verkeersbelastingen, Vaartstraat 16, 9300 Aalst.

  • Abonnementskaarten 

    Heb je abonnementskaarten op naam van je onderneming voor Tunnels, autostrades, e.d? Bezorg deze dan terug aan de bevoegde instantie.  Voor abonnementen afgesloten bij TLV, kan je bij ons terecht.

  • Accijnsrecuperatie

    Recupereert u accijns in België? Dan heeft u in het begin een vergunning “Eindgebruiker energieproducten en elektriciteit” aangevraagd. Bij de stopzetting van je onderneming, moet je dit melden aan de Administratie der Douane en Accijnzen waar je de vergunning aangevraagd hebt. De vergunning wordt dan stopgezet. De melding moet schriftelijk gebeuren met opgave van o.a. ondernemingsnummer, firmanaam en vermelding van het vergunningsnummer (= vergunning energieproducten en elektriciteit).

  • Bedrijfskaart 

    De bedrijfskaart dient binnen zes weken na einde gebruik te worden terug gestuurd aan Digitach. Indien men niet meer met de vrachtwagen gaat rijden, dan heeft men ook de bestuurderskaart niet meer nodig en dient men ook die terug te sturen, al zal dat niet altijd het geval zijn. Vaak wil men nog wel met een vrachtwagen kunnen rijden. Vergeet niet uw gegevens te downloaden vóór u de kaarten terugstuurt.

  • OBU Toll Collect

    Indien er een OBU (On Board Unit) van Toll Collect  in de vrachtwagen(s) is ingebouwd, moet dit toestel door de installateur worden uitgebouwd! Dit toestel is eigendom van Toll Collect en heeft een waarde van ca. 500 euro.
    Het is belangrijk dat het toestel door de installateur wordt uitgebouwd, en niet door de vervoerder. Het verwijderen van het toestel moet immers worden doorgegeven aan Toll Collect, en dit is alleen maar mogelijk via de software waarover alleen de erkende installateurs beschikken.
    Toll Collect informeert op geregelde tijdstippen naar het gebruik van de OBU’s in de diverse voertuigen. Als de OBU niet door een erkende installateur werd uitgebouwd, zal de vervoerder uiteindelijk (kan tot 5 jaar duren) een factuur ontvangen voor de waarde van de niet ingeleverde OBU.

  • Kilometerheffing

    Bekijk welke stappen u dient te ondernemen bij uw provider. Als je de kilometerheffing via TLV regelt, neem dan contact met ons op.

Dit is een niet-limitatieve lijst.

 

Gerelateerd aan:

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Vind je niet wat je zoekt?

Het TLV team staat voor je klaar!
Een aanvraag indienen