In de huidige logistieke keten met veelvuldige verstoringen, stellen we vast dat zowel expediteurs als transporteurs regelmatig worden geconfronteerd met onvoorziene situaties die een grote druk leggen op hun werkzaamheden. Het gevolg hiervan is dat op het terrein tussen beide partijen vaak discussies ontstaan over problemen die elders in de logistieke keten hun oorzaak vinden.
Vaak stellen we in de praktijk vast dat tussen expediteurs en transporteurs onduidelijke of onvolledige (formele) afspraken worden gemaakt bij de transportopdracht en de uitvoering ervan. In geval van discussie moet je dan terugvallen op het CMR-verdrag of algemene vervoersvoorwaarden.
Het CMR-verdrag kent echter een aantal grijze zones en spreekt zich niet altijd uit over situaties waarmee onze bedrijven in de praktijk vaak geconfronteerd worden, zoals afspraken rond laden en lossen en de respectievelijke verantwoordelijkheden, betwistingen aangaande ladingzekering en overbelading, controle op de uiterlijke staat van containers, wachttijden,…
Tijdens de besprekingen is meermaals gebleken dat het vaak zeer complex is om dergelijke praktische situaties in een tekst te omschrijven en er een passende oplossing voor te bieden, die voor iedereen aanvaardbaar is.
Daarom wordt in de huidige modelvoorwaarden regelmatig de aanbeveling gedaan om tussen expediteur/opdrachtgever enerzijds en transporteur anderzijds specifieke afspraken te maken bij het aangaan van het vervoercontract. Aangezien niet elk vervoer een standaard proces is en er vaak specifieke verwachtingen bestaan, is het van belang om daar goede afspraken rond te maken die op voorhand voor beide partijen duidelijk zijn en voor een juist evenwicht zorgen.
Zo werd in gezamenlijk overleg een model van standaard transportopdracht opgemaakt voor zowel conventioneel vervoer als containervervoer. De template laat de keuze op welke manier dit in het proces kan worden ingevoerd, maar op termijn verdient het de voorkeur om dit digitaal te integreren. In deze template is opgenomen welke informatie en welke gegevens standaard moeten worden overgemaakt aan de transporteur.