HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO is in feite een tweede generatie biodiesel die kan worden geproduceerd uit een breed scala aan (hernieuwbare) grondstoffen, waaronder een groot aantal laagwaardige afvalstoffen die niet kunnen worden gebruikt voor biodiesel.
Op de pomp voor HVO zal je XTL zien staan, net zoals de andere benamingen ook zijn aangepast zoals diesel B7, B10 staat er bij HVO XTL. Deze benaming staat voor de brandstoffen van synthetische diesel en geeft aan dat deze geen derivaat is van ruwe olie. Waaronder dus ook HVO.
Voordelen
HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. Er komen dus geen fossiele grondstoffen aan te pas en dat maakt de HVO biobrandstof volledig fossielvrij én biologisch afbreekbaar. Let op, dit heeft alleen betrekking op HVO100 biodiesel. Het getal 100 geeft namelijk aan dat het 100% puur is en niet gemixt met een fossiele diesel.
HVO kan in elke dieselmotor worden gebruikt als directe vervanger voor diesel. Er zijn geen aanpassingen nodig. Het heeft ook niet de technische beperkingen van biodiesel, zoals stolling bij lage temperaturen of de productie van schadelijke organismen in de brandstoftank. Het kan zowel zuiver (100% concentratie) worden gebruikt als in elke verhouding met bijvoorbeeld fossiele diesel. Zo bestaat HVO20 uit 20% HVO en 80% fossiele diesel. Wat betreft prestaties is HVO vrijwel identiek aan diesel.
Naast het duurzame karakter zou dit type diesel ook nog eens bijzonder onderhoudsarm zijn en veiliger te gebruiken dan een fossiele dieselsoorten. Het bevat namelijk geen FAME-componenten die kunnen leiden tot vervuilde filters en schadelijke stoffen in de tank. Daarnaast stolt het niet bij lage temperaturen, waardoor het ook in de winter prima te gebruiken is.
HVO biedt heel wat voordelen voor het klimaat. Afhankelijk van de grondstoffen die voor de productie gebruikt worden, ligt de 'well-to-wheel' broeikasgasemissie 80 tot 90% lager. Een aantal andere cijfers van producenten bevestigen de klimaatvoordelen:
- 33% minder fijn stof in vergelijking met gewone diesel
 - 9% minder stikstofoxiden dan in gewone diesel
 - 30% minder koolwaterstof dan in gewone diesel
 - 24 % minder koolstofmonoxide dan in gewone diesel
 
Nadelen
Naast de al vermelde voordelen, heeft HVO toch ook een aantal nadelen. Zo blijft de emissie van NOx (stikstof) en fijnstof nagenoeg dezelfde ten opzichte van de klassieke diesel op basis van fossiele grondstoffen. Ondanks het feit dat de uitstoot van CO2 en roet wel enorm gereduceerd wordt. Bovendien is het zo dat indien HVO wordt geproduceerd uit palmolie of uit het afval van de productie van palmolie, HVO kan bijdragen aan de ontbossing en dus hoge CO2-emissies.
Hoewel voor de productie in theorie een breder scala aan (hernieuwbare) grondstoffen kan worden gebruikt, zijn in de praktijk veel van deze grondstoffen toch nog altijd beperkt beschikbaar. Om de productie van deze grondstoffen – en dus ook HVO – op te schalen, zal (landbouw)grond moeten worden gewonnen en dat draagt mogelijk bij aan de ontbossing van de planeet.
HVO is momenteel ook een pak duurder dan onze klassieke diesel (B7). Vanwege de beperkte grondstoffen en een relatief ingewikkeld productieproces zijn de kosten van HVO biobrandstoffen op dit moment een pak hoger dan die van reguliere brandstoffen. Desalniettemin kunnen traditionele raffinaderijen eenvoudig worden omgebouwd zodra de vraag naar HVO toeneemt. Bovendien is het in België zo dat HVO qua accijnzen gelijk behandeld wordt als de klassieke diesel. Er is dus geen lager accijnstarief of zelfs vrijstelling van toepassing op deze brandstof.
Ter vergelijking vind je hieronder de officiële maximumprijs voor klassieke diesel (B7) en HVO (XTL) op 4 november 2025:
| Diesel B7 (04/11/2025) | Diesel XTL (HVO) (04/11/2025) | 
| 1,4645 EUR/l. excl. btw | 2,5752 EUR/l. excl. btw |