Of je nu al dan niet met 44 ton de grens met Frankrijk over kon, is al lang een punt van discussie. Rechtszekerheid was er niet, maar die is er nu wel, helaas niet altijd in het voordeel van het hogere tonnage!

 

Door een wijziging in de Franse code de la route wordt 40 ton expliciet als maximaal gewicht vermeld voor voertuigcombinaties met meer dan 4 assen en dit vanaf 1 januari 2022.

Alleen in het gecombineerd vervoer of intermodaal vervoer kan men grensoverschrijdend meer dan
40 ton vervoeren.

Frankrijk neemt op dit vlak de bepalingen uit de Europese richtlijn maten en gewichten over:

  • 42 ton: motorvoertuig met twee assen met oplegger met drie assen die bij intermodale vervoersverrichtingen, één of meer containers of wissellaadbakken vervoert, met een totale lengte van ten hoogste 13,72 meter (45 voet)
  • 44 ton: motorvoertuig met drie assen met oplegger met twee of drie assen die bij intermodale vervoersverrichtingen één of meer containers of wissellaadbakken vervoert, met een totale lengte van ten hoogste 13,72 meter (45 voet)

Onder intermodale vervoersverrichting worden begrepen:

  1. Het gecombineerd vervoer:
    a. een of meer containers of wissellaadbakken tot een max. totale lengte van 13,72 meter (45 voet)
    b. deel van het traject over spoor, binnenwateren of zee minstens 100 km hemelsbreed
    c. traject over de weg:
    - hetzij maximaal 150 km hemelsbreed vanaf de rivier- of zeehaven van in- of uitlading
    - hetzij tussen de laadplaats van de goederen en het dichtstbij gelegen geschikte station van inlading, voor wat het beginvervoer betreft, en tussen het dichtstbij gelegen geschikte station van uitlading en de losplaats van de goederen, voor wat het eindvervoer betreft

  2. vervoer van één of meer containers of wissellaadbakken, met een totale lengte van ten hoogste 45 voet, waarbij gebruik wordt gemaakt van vervoer over water, op voorwaarde dat de afstand van het begin- of het eindvervoer over de weg op het grondgebied van de Unie niet groter is dan 150 km. De bovenvermelde afstand van 150 km mag worden overschreden om de dichtstbij gelegen geschikte vervoersterminal voor de voorgenomen dienst te bereiken.

44 ton enkel met EURO VI vanaf 1 oktober 2025
Sinds 1 oktober 2018 zijn geen euro IV motorvoertuigen meer toegelaten boven 40 ton in Frankrijk. 44 ton is vandaag in Frankrijk dus enkel toegelaten met EURO V of EURO VI motorvoertuigen

Vanaf 1 oktober 2025 is op Frans grondgebied een motorvoertuig EURO VI verplicht bij een gewicht tussen 40 en 44 ton.

Cabotage met 44 ton
Het nieuwe decreet bevestigt wel expliciet dat een voertuigcombinatie met meer dan 4 assen tot 44 ton kan vervoeren bij ritten uitgevoerd op het nationaal grondgebied. 44 ton blijft dus mogelijk bij cabotage in Frankrijk.

Boetes
Voor elke overschrijding van het totaalgewicht met 1 ton is er een forfaitaire boete van 135 euro per ton waarmee het maximale MTM wordt overschreden. Bij overlading op de as is er per 300 kg waarmee het maximum overschreden wordt een forfaitaire boete van 135 euro. Bij overschrijdingen van meer dan 5% kan het voertuig geïmmobiliseerd worden. De vermelde bedragen zijn de bedragen bij een schikking. De rechtbank kan hogere boetes opleggen voor deze inbreuken.

 

 

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Vind je niet wat je zoekt?

Het TLV team staat voor je klaar!
Een aanvraag indienen