Sinds 1 januari 2025 wordt het eurovignet niet langer berekend op basis van de Euro-emissieklasse maar op basis van de CO2-klasse. Net zoals voor de Duitse Maut, worden voertuigen voortaan ingedeeld in vijf CO2-klassen. Deze variëren van emissieklasse 1 (dieseltrucks) tot en met emissieklasse 5 (zero emissie). De meeste voertuigen uit het huidige wagenpark zitten in CO2-emissieklasse 1. Binnen deze klasse 1 blijft ook een nadere indeling op grond van de reeds toegepaste EURO-emissieklasse behouden.
Concreet werden de tarieven voor CO2-emissieklasse 1 worden verhoogd met 1,9%. Voor een Euro VI motorrijtuig in deze emissieklasse werd het vorige jaartarief van 1.250 euro dus verhoogd worden naar 1.274 euro.
Met deze verhoging vangt men de door Europa verplichte kortingen voor de andere emissieklassen op. De klassen 2 tot en met 4 krijgen zo een gemiddelde korting in overeenstemming met wat in de gewijzigde Eurovignetrichtlijn voorzien is. Emissievrije voertuigen (CO2-klasse 5) kunnen genieten van een maximale korting van 75% ten opzichte van het tarief dat geldt voor CO2-klasse 1 (EURO-emissieklasse 6). De nieuwe tarieven
Eurovignetten die voor 1 januari 2025 werden gekocht blijven nog geldig voor de duur waarvoor ze zijn aangeschaft, zonder correcties.
Sinds 1 januari 2025 is het Eurovignet alleen nog geldig voor Zweden, Nederland en Luxemburg. Op 1 januari 2025 stapte Denemarken namelijk over van het Eurovignet op een kilometerheffing voor zware vrachtauto's. Als gevolg van deze verandering is een Eurovignet niet langer nodig in Denemarken na 31 december 2024.