Het oorspronkelijke Koninklijk Besluit van 16 juni 2019 introduceerde een structurele aanpassing, met vooral hogere boetes voor inbreuken op de tachograafreglementering. Deze boetecatalogus werd echter vernietigd door de Raad van State vanwege een onbedoelde inbreuk door de federale overheid op de bevoegdheden van de gewesten.
Een nieuw Koninklijk Besluit, gepubliceerd op 22 januari 2025 in het Belgisch Staatsblad, introduceert een aangepaste boetecatalogus die uitsluitend betrekking heeft op federale materies. Dit besluit, dat in werking trad op 1 februari 2025, brengt aanzienlijke wijzigingen met zich mee in de boetetarieven. Hieronder geven we een overzicht van enkele belangrijke wijzigingen.
Herziening boetes rond tachograaf en rij- en rusttijden
De boetes voor overtredingen rond de tachograaf en de rij- en rusttijden, werden in heel veel gevallen verhoogd én zelfs verdubbeld. Bijvoorbeeld, een verhoging van de onmiddellijke inning van 1.320 euro naar 2.640 euro voor het niet-gebruik van de tachograaf of de niet-installatie van de tachograaf.
Aanpassing boetes voor afwezigheid of onvolledigheid van de vrachtbrief
Waar vroeger een uniforme boete van 1.500 euro werd opgelegd bij het ontbreken van een vrachtbrief, is de boete nu verlaagd naar 1.000 euro. Tegelijkertijd worden strengere sancties opgelegd voor onvolledig ingevulde vrachtbrieven.
Voor een niet-ingevulde laad- of losplaats geldt een boete van 1.000 euro, terwijl per ontbrekende verplichte rubriek – zoals afzender, geadresseerde, vervoerde goederen of datum van opmaak –
een boete van 350 euro wordt opgelegd.
Herziening boetes inzake rij- en rusttijden
De recente herziening van de boetecatalogus brengt twee opvallende veranderingen met zich mee rond overtredingen op de rij- en rusttijden. Allereerst wordt voortaan een boete opgelegd wanneer de maximaal toegestane tweewekelijkse rijtijd wordt overschreden en dit per aangevat uur waarmee de toegelaten (twee)wekelijkse rijtijd wordt overschreden. Daarnaast wordt er nu een voorstel van onmiddellijke inning ingevoerd voor chauffeurs die erkennen een normale wekelijkse rusttijd, of een rusttijd van meer dan 45 uur ter compensatie van een verkorte rustperiode, aan boord van het voertuig te hebben doorgebracht.
Herziening boetes tachograaf
De boetes voor overtredingen met betrekking tot de tachograaf zijn aanzienlijk verhoogd. In veel gevallen zijn de bedragen zelfs verdubbeld, wat het belang onderstreept van een correcte naleving van de tachograafreglementering. Het is dus aangewezen om je chauffeurs te wijzen op het correcte gebruik ervan.
Herziening boetes bestuurderskaart
Enkele boetes voor overtredingen met de bestuurderskaart werden eveneens aangepast, vooral in gevallen van fraude. In sommige gevallen zijn de boetebedragen zelfs verdubbeld.
Verhoging van de boeteplafonds
De boeteplafonds voor bepaalde zware inbreuken, zoals fraude met de tachograaf, zijn fors verhoogd. Waar de maximale boetes voor dergelijke overtredingen eerder 2.750 euro en 5.500 euro bedroegen, worden deze nu opgekrikt naar respectievelijk 5.000 euro en 10.000 euro. Deze verhoging benadrukt de strengere aanpak tegen fraude.