1. GA REGELMATIG IN GESPREK MET JE KLANT

Blijf niet als de underdog in een hokje zitten. Elke opdrachtgever zal snappen dat je het onderwerp tariefaanpassing aansnijdt. Er moet wederzijds begrip zijn om hier echt samen uit te komen. Kondig tariefverhogingen en dieseltoeslag duidelijk en tijdig aan je klanten aan. TLV heeft hiervoor modelvoorbeelden gemaakt die je perfect kan aanpassen in functie van je eigen bedrijfssituatie en gegevens. Als transporteur zit je vandaag wel degelijk in een gunstige positie. De goederen moeten vervoerd worden. Durf dus ook neen zeggen wanneer je opdrachtgever een onrealistisch voorstel doet of je dwingt om onder je reële kostprijs te rijden. Rijden met verlies is geen optie.

2.MAAK GOEDE AFSPRAKEN

Het is raadzaam om ook een dieseltoeslag af te sluiten en goede afspraken te maken. Zo lang de stijging van de prijzen doorgaat is het belangrijk om hiermee gelijke tred te houden. Neem daarom zeker in je algemene voorwaarden en contracten een clausule die duidelijk maakt hoe en wanneer deze toeslag toegepast zal worden. Duidelijke afspraken vooraf verhinderen onaangename discussies nadien met je klanten.

3. STUUR BIJ WANNEER NODIG

Ondernemers die gebruik maken van een brandstofclausule, kunnen toch last hebben van de sterk variërende brandstofprijzen omdat de clausule vaak werkt met vertraging. Durf dus bijsturen naar je klant wanneer de periode waarover je een clausule afsluit te lang is. Deze moet verkort kunnen worden. Daardoor kan je de prijsstijging van de brandstof sneller meenemen in je tarieven en moet je niet wachten tot het volgende ‘correctiemoment’ dat is afgesproken in de clausule.

Gerelateerd aan:

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Vind je niet wat je zoekt?

Het TLV team staat voor je klaar!
Een aanvraag indienen