We moeten vaststellen dat de stuwingsregels soms als “overdreven” of “tijdverlies” worden beschouwd door de betrokken partijen. Veel gehoorde argumenten zijn: “dat is zwaar genoeg, dat zal niet verschuiven” of “we hebben een dergelijk zending al honderden keren verstuurd en er is nog nooit iets gebeurd”.
Stuwingsregels zijn er niet voor niets, hoe vaak hoort men niet dat er een verloren lading op de weg ligt, gaande van een fiets tot een lading gespen of uitgelopen siliconen op het wegdek van de snelweg.
Een goede stuwing is in de eerste plaats zeer belangrijk voor de veiligheid van de chauffeur, want als er problemen zijn, is hij meestal het eerste slachtoffer. Het is bijvoorbeeld bekend dat slecht gestuwde platen (in metaal, hout,…) een “guillotine-effect” hebben wanneer ze de bestuurderscabine doorboren bij een plots remmanoeuvre. De veiligheid van de andere weggebruikers, het voertuig en de vervoerde goederen worden ook in het gedrang gebracht door een slechte ladingzekering, om maar te zwijgen van de verkeerschaos na een incident.
De Europese Richtlijn 2014/47/EU betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoer-tuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen zorgt voor een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de
verschillende betrokken partijen (vervoerder, afzender, verlader, bestuurder,…) omtrent verpakking van de goederen, het gebruik van een geschikt voertuig en de nodige ladingzekering.
De zesde Staatshervorming bemoeilijkt de zaak nog doordat de bevoegdheid over een aantal onderdelen uit de wegverkeerswetgeving overgeheveld werden naar de gewesten. Resultaat is dat ieder gewest zijn eigen tekst en invulling gemaakt heeft:
- In de Vlaamse versie van artikel 45bis staat vb. expliciet wie de lading moet zekeren nl. de vervoerder, tenzij vooraf schriftelijk anders wordt overeengekomen. De verlader “staat in” in voor de verdeling van de lading over de laadvloer, tenzij vooraf schriftelijk anders werd overeengekomen.
- De Waalse en Brusselse tekst voorziet niets soortgelijks, zij heffen artikel 45bis wegcode op en vervangen het door een hoofdstuk uit het gewestelijk besluit / ordonnantie betreffende de technische controle langs de weg.
De teksten van de drie gewesten liggen grotendeels in dezelfde lijn, al zijn er nuanceverschillen.
Bijgevoegd document licht de belangrijkste aspecten toe.