Vlaanderen voert CO2 tariefdifferentiatie in

Terug naar het helpcenter

Vanaf 1 juli 2026 zal het tarief van de kilometerheffing in Vlaanderen niet langer gedifferentieerd worden op basis van de euronorm van het voertuig maar van de CO2-emissie. Hiermee stelt Vlaanderen zich – vroeger dan nodig – in regel met de gewijzigde Europese tolrichtlijn die de euronormen niet langer als belangrijkste criterium voorstelt. Het volgt ook het voorbeeld van Duitsland dat eind 2023 al een ingrijpende tariefverhoging van de LKW-Maut heeft doorgevoerd.

 

TLV heeft berekend dat de stijging voor een Euro 6-voertuig in de zwaarste gewichtscategorie 0,082 euro zal bedragen ten opzichte van het huidige tarief. Procentueel gezien is dit een stijging met meer dan 40%. Op basis van de indexcijfers van het ITLB blijkt dat deze maatregel de kostprijs voor nationaal algemeen vervoer doet stijgen met 3,19% en 2,77% voor stukgoed.

 

Tarief kmh met CO2.jpg

Gerelateerd aan:

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Vind je niet wat je zoekt?

Het TLV team staat voor je klaar!
Een aanvraag indienen